כל הסיבות למה יש לנו אקנה (ואיך להיפטר מהמטרד האסתטי מהבית)

כל הסיבות למה יש לנו אקנה (ואיך להיפטר מהמטרד האסתטי מהבית)


אקנה בגיל ההתבגרות היא תופעה נפוצה שמטרידה בני נוער רבים, אך כשהיא חוזרת או מחליטה להופיע לראשונה דווקא בגיל בוגר זה בהחלט מצב לא נעים ולא אסתטי שעלול לגרום לירידה בביטחון העצמי. ישנם מיתוסים רבים בנוגע להופעת אקנה בגיל בוגר, מצריכת ג׳אנק פוד ועד חוסר הקפדה על ניקיון עור הפנים, כשבעצם הסיבה העיקרית היא חוסר איזון הורמונלי.

מהי אקנה?

אקנה היא בעצם תופעה של דלקת בבלוטות החלב, הנגרמת בעקבות הפרשת יתר של שומנים הגורמת לסתימת נקבוביות העור ולהופעת פצעונים. הפצעונים עלולים להשאיר צלקות וסימנים על העור.


כיצד מזהים אקנה בגיל מבוגר?

זיהוי אקנה מתבצע על ידי רופא עור, באמצעות בדיקת הפצעונים ומיקומם על עור הפנים והגוף. אקנה עלולה להופיע במקומות בפנים ובגוף שקיים בהם ריבוי של בלוטות חלב, כמו אקנה בחזה ואקנה בגב. הפצעונים עלולים להיות דלקתיים ואדומים או פצעונים שאינם דלקתיים, הנקראים קומדונים והם בעלי ראש שחור או לבן.
אצל נשים האקנה מתפתחת בעקבות הורמונים– נשים לפני מחזור, נשים בהריון או גם נשים לאחר הפסק הוסת עלולות לסבול מפצעי אקנה.


הסיבות להתפתחות אקנה אצל מבוגרים

אקנה עלולה להופיע אצל נשים בגילאי 30+ בתקופת ההיריון ולאחר הלידה וכן במצבים אחרים של חוסר איזון הורמונלי כגון גיל מעבר, שימוש בגלולות, חוסר איזון של בלוטת התריס, מצבי לחץ או שינויים רגשיים. שינויים הורמונליים אינם פוסחים על גברים וגם הם חשופים להופעת אקנה בגיל בוגר. בנוסף, שימוש בתרופות ובעיקר אלו המכילות סטרואידים, עלול לגרום לאקנה בגיל מבוגר.


מה הם דרכי הטיפול באקנה?

דרכי הטיפול באקנה מתחלקות לשתי דרכים עיקריות: טיפול תרופתי הניתן ע״י רופא העור והשנייה באמצעות טיפול טבעי מבפנים ושמירה על שגרת טיפוח נכונה ובריאה.

קרם לחות שאינו קומדוגני – שמירה על לחות העור חיונית במיוחד במצב של אקנה, אך יש להמנע משימוש בקרמים מבושמים או עם צבע.


תכשירי טיפוח ואיפור – יש להמנע משימוש באיפור או בתכשירים לעור המבוססים על שמן העלולים לסתום את הנקבוביות ולגרום להופעת הפיצעונים. יש להקפיד על הסרת האיפור לפני השינה.

שמירה על ניקיון העור – ניקיון עור הפנים והגוף מסייע במניעה ובטיפול באקנה. מומלץ לשטוף את הפנים במים פושרים עד פעמיים ביום באל סבון ייעודי עדין על מנת לא גרום ליובש בעור המגביר את הופעת הפצעונים. ניתן להשתמש במסכת ניקוי ייעודית לאקנה המבוססת על רכיבים טבעיים בלבד.

ניקוי עור הפנים בעדינות – שפשוף העור בחוזקה עשוי להחמיר את האקנה ולהזיק לעור. לא לגעת – הכי חשוב לא "לפוצץ" את הפצעונים ולחטט בפנים. הנגיעה בפצעונים עלולה להחמיר את התופעה ולגרום לזיהומים ולצלקות.

הפחתה במוצרי חלב – קיימות הוכחות שצריכה מוגברת של מוצרי חלב עלולה לעורר פצעונים, בשל כמות ההורמונים המצויים בחלב. נסי להפחית בצריכת מוצרי חלב ותבדקי כיצד עורך מגיב.

תזונה בריאה ומאוזנת – מחקרים מוכיחים שמזונות עתירי סוכרים ופחמימות עלולים לגרום לעליה מהירה של רמות הסוכר בדם ולהחמרת מצב הפצעונים. תפריט עשיר בויטמינים וסיבים כמו ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות יסייע בשיפור מראה העור.

חשיפה לשמש – החשיפה לשמש עלולה להגביר את הופעת הכתמים והצלקות, יש להקפיד על
מקדם הגנה וכובע לפני החשיפה לשמש.

טיפול טבעי מבפנים לתופעת אקנה מבוגרים

גם בעולם הטיפוח והטיפול הקוסמטי הוכח מחקרית כי טיפול טבעי מבפנים, באמצעות התזונה שלנו הוא האפקטיבי ביותר, והיחיד ששומר על תוצאות לאורך זמן. ישנם מספר רכיבים טבעיים שיעילותם הוכחה בטיפול ומניעת תופעת האקנה והם חיוניים לשמירה על מראה עור חלק ובריא בכל גיל. 

קולגן קשקשי דגים – דגים, העשירים באומגה 3 ידועים כמרפאי פצעים דלקתיים ומסייעים ביצירת גלד לפצעוני האקנה.

תמצית כורכומין – נחשב לצמח המרפא החזק ביותר בעולם. שימוש בכורכומין מחזק את המערכת ההגנה הטבעית של הגוף, מונע התפתחות תהליכים דלקתיים הגורמים לתופעת האקנה הטורדנית ע״י עיכוב חיידק Propionibacterium Acnes.

פסיפלורה – מיצוי הפסיפלורה מסייע לשיפור מראה העור היבש, מעכב את ייצור המלנין ובכך מפחית את הופעת פיגמנטציה, בעל תכונות אנטי דלקתיות ומפחית את רמת הסטרס המגבירה את תופעת האקנה.

פרוביוטיקה – תערובת של 5 מליארד חיידקים מ-10 זנים שונים אשר מטרתם לנקות את מערכת הדם ולסייע בטיפול בזיהום החיידקי בעור.

ויטמין A – מסייע בהפחתת שומנים המופרשים מבלוטות החלב ובכך מסייע ההופעתם של שחורים ופצעונים בעור.

ויטמין E סוקסינאט – נוגד חמצון רב עוצמה המשפר את מראה העור.

מיצוי גדילן – בעל איכויות אנטי דלקתיות נוגדות חמצון והוא מסייע בניקוי רעלים ואיזון מערכות הסינון בגוף.

שיח אברהם אקס – מאזן הורמונלי טבעי שהוכח במחקרים כטיפול יעיל באקנה.