איך מחסור בשינה משפיע על העור והמשקל שלנו

איך מחסור בשינה משפיע על העור והמשקל שלנו

העור שלנו נראה עייף כמונו

את השקיות השחורות מסביב לעיניים שצצות להן אחרי לילה ללא שינה כולנו כבר מכירים, אבל מסתבר שבעיות שינה המובילות למחסור בשינה, משפיעות גם על קצב התחדשות העור. ספוילר, זה לא עושה לו טוב.

במהלך שנת לילה איכותית רמות הקורטיזול (הידוע גם בתור הורמון הסטרס) יורדות וזה
מאפשר לתאי העור להתחדש ולהשתקם, כך שתאים מתים מתחלפים בתאים חדשים ורעננים.

במהלך כל היום הגוף שלנו נלחם במיליוני פולשים ומזיקים וגם העור שלנו לא יוצא מן הכלל בעניין, כך שהוא חשוף לרדיקלים חופשיים, ללכלוך ולשמש, שמשאירים את מנגנוני ההגנה פעילים ומעלים את רמות הסטרס.

הלילה נועד למנוחה וכשהעור לא מקבל מספיק שעות שינה או שהשינה שלנו קטועה ולא איכותית, רמות הקורטיזול נשארות גבוהות ומנגנון ההתחדשות של העור נפגע. הקורטיזול גם גורם לפירוק מהיר יותר של קולגן, שכידוע עוזר לעור להישאר מוצק ורענן ואנחנו בהחלט רוצים לשמור עליו כזה.

אז מסתבר שאת המונח שנת יופי לא המציאו סתם, כי השינה מעניקה לעור שלנו חיות, רעננות ובריאות ומחסור בשינה שכל כך חיונית עבורו, הופך אותו לחלש ונפול יותר.

ישנים פחות והמשקל עולה

כנראה שכמעט כולנו ירדנו לפחות פעם אחת על חצי חבילת שוקולד או על פרוסת עוגה, בשביל להעלות את רמות הסוכר בגוף, לקבל אנרגיה זמינה ולהימנע מלהירדם באמצע יום עבודה. אבל לעייפות או מחסור בשינה, יש השפעות הרבה יותר גדולות מזה על משקל הגוף שלנו.

כשאנחנו סובלים מבעיות שינה שמונעות מאיתנו שינה ערבה וממושכת בלילה זה משפיע על המטבוליזם, מה שכידוע לגמרי יכול להשפיע על המשקל ולא דווקא באופן שהיינו רוצים. כשאנחנו לא ישנים מספיק כנראה שגם נאכל הרבה יותר וגם מה שנאכל, יהיה הרבה פחות איכותי או בקיצור משמין.

נראה כי שינה משובשת, מובילה לעלייה בפעילות המוחית באזורים הקשורים ל"מנגנון הפיצוי", שגורם לנו לאכול יותר מזונות עתירי שומן וסוכר וזה כאמור מוביל לעלייה במשקל. המחסור בשינה גם משבש את הפעילות ההורמונלית התקינה של הגוף ומשפיע על הפרשה של הורמונים שונים, כמו הלפטין שאחראי על תחושת השובע או הקורטיזול (זוכרים אותו?), שגם אחראי בין השאר על ויסות רמות הסוכר בדם.

אז אם תמיד חשבנו שאנחנו צריכים להוציא כמה שיותר אנרגיה בשביל לא להשמין, מסתבר שקודם כל כדאי שנשמר אותה ונתחיל לישון.

כשאנחנו שומעים שהפרעות שינה יכולות להשפיע על התפקוד שלנו, יכול להיות שקצת יותר קשה לנו לתפוס בצורה מוחשית מה זה אומר וכנראה שבגלל זה ברגע האמת, אנחנו נכנסים למיטה מאוחר יום אחרי יום. אולי עכשיו, כשאנחנו מבינים איך השינה משפיעה באופן פיזי על מראה העור ועל משקל הגוף שלנו, זה יגרום לנו לכבות כבר את האור וללכת לישון.