קולגן-חלבון היופי האמנם?

קולגן-חלבון היופי האמנם?


לאחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר את המילה קולגן וכמה החלבון הזה יכול לעזור לעור שלנו, במיוחד אם אנחנו מעל גיל 30 ובמיוחד אם אנחנו נשים. מותגי יופי ובריאות למיניהם מבטיחים לנו שנטילה יומיומית של החלבון הזה, תעזור לנו לשמור על גמישות עור הפנים, לטשטש קמטים, לגרום לעור להיראות צעיר ומתוח יותר ואולי בעצם קצת לעצור את הזמן.

זה ידוע כבר מזמן וכולם מדברים על זה שלמרוח כל מיני חומרים על העור מהבוקר עד הערב אולי טיפ טיפה יעזור להגברת הלחות בעור שלנו, אבל לא יותר מזה. אם אנחנו באמת רוצים שינוי עמוק, אנחנו צריכים להתחיל בפנים- בדיוק בגלל זה פנינו לשרית עטיה, דיאטנית קלינית ויועצת מדע ותזונה וביקשנו ממנה לספר לנו הכל על החלבון.


אז מה זה בעצם קולגן?

"קולגן הוא חלבון שגוף האדם מייצר באופן טבעי ונמצא ברקמות החיבור (עור, גידים, עצמות, סחוס). הוא משמש כאחד מאבני הבניין העיקריות של עצמות, עור, שרירים, גידים ורצועות.
בנוגע לעור – קולגן מספק יציבות וחוזק לרקמה על ידי ספיחה של נוזלים והגברת נפח, מקנה לרקמה חוזק ונפח ומגביר את "מוצקות העור". למעשה, מקור המילה קולגן הוא מיוונית "kólla", שפירושה דבק".

וכאן נכנסים לתמונה תוספי הקולגן ?

"בדיוק. התוספים בעצם מספקים לגוף את אבני הבניין של הקולגן במטרה שהגוף ייצר יותר קולגן. כאמור, הקולגן הוא חלבון. מעי האדם אינו יכול לספוג חלבון שלם. בעקבות כך, החלבון מתפרק במעי לאבני הבניין שלו (חומצות אמינו) או מקטעים שלהם (די פפטידים) שהם אלו שנספגים בגוף ומגיעים לאברי המטרה.

תוספי הקולגן מכילים קולגן מפורק למקטעים (הידרוליזט) או ליחידות בסיס שהגוף יודע ויכול לספוג ובעזרתם תאי הגוף מייצרים קולגן ובונים רקמות. התוספים הם בעצם סוג של גירוי לתאים לבנייה והתחדשות של רקמות".

"מבחינת הוכחות מדעיות ומחקרים – קיים בסיס ראיות מדעיות איתן שמאשר את התועלת בנטילת תוספי קולגן על הגברת ייצור הקולגן בגוף. גם מחקרי מעבדה וגם מחקרים בבני אדם הראו כי נטילת קולגן משפיעה ומגבירה את ייצור הקולגן בגוף. יש לנו מדדים אובייקטיבים שאפשר לבדוק.

לדוגמא בעור, ההשפעה של נטילת קולגן על העור נבחנה במספר רב של מחקרים. נמצא כי תוספת יומית של קולגן לתקופה של חודשיים ויותר מגבירה את ההידרציה (רמת הלחות) של העור , את האלסטיות של העור ומסייעת לירידה בקמטים.

מטא-אנליזה של מחקרים קליניים באנשים (מטא-אנליזה סוג של מחקר על שאוסף ומשווה תוצאות ממחקרים בתחום מסוים ומסיק מסקנה אחת חזקה יותר ) שהתפרסמה ממש לאחרונה ב International journal of dermatology.

תוכננה במטרה לסכם את הראיות המדעיות על ההשפעת תוספי הידרוליזטים (מקטעים שהגוף יודע לספוג) של קולגן על תהליך הזדקנות העור .נאספו תוצאות של 19 מחקרים קליניים אקראיים, כפולי סמיות ומבוקרים שבהם השתתפו כ 1125 אנשים בין הגילאים 20-70 שנים (95% מהם נשים).

תוצאות המטא-אנליזה הראו השפעה חיובית של תוספת ההדרוליזטים של קולגן על רמת הלחות בעור, גמישות העור וקמטים . מסקנת החוקרים הייתה – כי תיסוף בהידרוליזטים של קולגן למשך 90 יום יעילה להפחתת הזדקנות העור, מכיוון שהיא מפחיתה קמטים ומשפרת את גמישות העור ואת לחותו".


אם התחלתי ליטול קפסולות שמכילות קולגן תוך כמה זמן אני אמורה להתחיל לראות שיפור ?

המחקרים בדקו את ההשפעה לאחר חודשיים ויותר של נטילה יומיומית.


כמה אחוז מהגוף שלנו מכיל קולגן?

"קוֹלָגֵן (Collagen) הוא החלבון השכיח ביותר בגוף האדם. הוא מהווה בין 25% ל־35% מכלל החלבונים בגוף, כ-80% מהחלבונים בעור הפנים וכ-6% ממשקלו של הגוף".

האם אפשר להשיג את החלבון הזה ממקורות טבעיים? מה ההבדל בין נטילת קולגן בצורה מרוכזת בקפסולות לבין קבלת קולגן מהמזון שאנחנו אוכלים?

"קולגן נמצא ברקמות החיבור של מזונות מן החי. לדוגמה: עוף ודגים. מקור נוסף עשיר בקולגן הוא מרק עצמות, המיוצר על ידי הרתחת עצמות. ג'לטין מופק מרקמות של בעלי חיים. ג'לטין נוצר על ידי פירוק חלקי של קולגן באמצעות חום – למשל על ידי הרתחה או בישול עור או עצמות של בעלי חיים הוא עשיר בחומצות האמינו הדרושות לייצור קולגן. ישנם מחקרים שתומכים בצריכת ג'לטין ועליה בייצור הקולגן בגוף. בעיקרון, ההרכב התזונתי של ג'לטין וקולגן דומה ושניהם מכילים כמות דומה של חלבון אך הם עשויים להיות שונים בהתאם למקור שלהם והשיטה המשמשת למיצוי הג'לטין. בנוסף, חלק ממוצרי ג'לטין מסחריים מכילים תוספת סוכר, צבעים מלאכותיים וחומרי טעם".


פרט למראה, האם נטילת קולגן יכולה להשפיע על מדדים נוספים בגוף?

"הולכות ומצטברות הוכחות מדעיות כי תוסף קולגן עשוי לשפר את בריאות המפרקים, תוספת של קולגן עשויה לסייע בטיפול בשחיקת מפרקים על רקע פעילות גופנית או הקלה בתסמיני דלקת מפרקים ניוונית. מחקרים מראים שקולגן עשוי לשפר את בריאות המפרקים על ידי הצטברות בסחוס בליעה, ובכך להפחית את הכאב והנוקשות .יתרונות פוטנציאליים נוספים הם בתחומים של השפעה על ביצועים ספורטיביים, אימוני כוח והעלאת מסת שריר, פעילות נוגדת חמצון ושיפור בריאות העצם".

הפורמולה של mayven בקפסולות COLLAGEN SPARK מכילה בנוסף לקולגן חומצה היאלורונית וויטמין C החיוני במיוחד לבניית הקולגן בגוף. החומצה ההיאלורונית תורמת למיצוק ושמירה על נפח ברקמות הגוף ולכן נטילה שלה בשילוב קולגן וויטמין C הופכת את האפקט שיש לפורמולה ליעיל פי כמה וכמה.