זה מה שקורה לגוף כשלא שותים מספיק מים

זה מה שקורה לגוף כשלא שותים מספיק מים

לא סתם קוראים למים, נוזל החיים. הם משפיעים על לא מעט תהליכים ביולוגיים בגוף שלנו ומסייעים בשמירה על משקל, מניעת מחלות כרוניות ואף שומרים על העור שלנו בריא ומתוח יותר.

כל ילד לומד עוד בשנותיו הראשונות כמה חשוב לשתות מים. בשגרה העמוסה שלנו אנחנו לא תמיד משכילים ליישם את ההמלצה לשתות לפחות שמונה כוסות מים בכל יום, אך מבינים היטב שהם ממלאים תפקיד משמעותי בשמירה על הבריאות שלנו. המים משפיעים כמעט על כל תהליך מרכזי בגוף האדם – מהעצמת תפקוד המוח, דרך הורדת הסיכון למחלות והפחתת כאבים כרוניים ועד לסיוע בבניית השרירים ואפילו לירידה במשקל.

אנחנו יכולים לספר לכם עוד רבות על ההשפעות הבלתי נתפסות של מים על מנגנונים ביולוגיים שונים, אבל אחד ההיבטים המסקרנים ביותר של הנושא הוא דווקא התרומה של המים לאסתטיקה של העור, לבריאות ולחיוניות שלו. בואו נבין כיצד שתייה מספקת עשויה לתרום לתחזוקה השוטפת של עור הפנים ונתוודע לתהליכים שמתרחשים מתחת לפני השטח כדי להבטיח שתיראו נהדר לאורך זמן.

 

מניעת יובש

מתחת לפני העור שלנו מצוי מספר רב של כלי דם, אשר מעבירים חומרים חיוניים לכל אחד מתאי העור. על פי ההערכות, פעילות תקינה של כלי הדם תורמת להתחדשות מהירה יותר של העור.

מחקר של אוניברסיטת מיזורי מצא כי שתיית 500 מ"ל של מים בכל יום תורמת לשיפור זרימת הדם בעור. אולם, על אף שהמים תורמים לשמירה על העור, יש גורם נוסף המשפיע על המראה שלו. השכבה החיצונית של העור נועדה למנוע זליגה של נוזלים ממנו. אצל חלק מהאנשים, המבנה של השכבה הזאת אינו מותאם לכך במאה אחוזים לכך ולכן העור עלול לאבד נוזלים במהירות ולהיות יבש מהרגיל. לכן, מומחים מדגישים כי אכן חשוב להקפיד לשתות כמות מספקת של מים, אך לצד זה, מי שסובל מעור יבש באופן קבוע מוכרח גם להקפיד לטפח אותו בדרכים אחרות. בהקשר הזה מומלץ להשתמש בשמנים טבעיים, בקרמים ובתכשירים להזנת העור.

המלחמה בפצעונים

מי מאיתנו לא מכיר את הפצעונים המביכים שצצים ללא התראה מוקדמת ולעיתים אפילו מסרבים להיעלם ללא מלחמה עיקשת וכואבת? הופעת הפצעונים הלא רצויים עשויה להיות מושפעת משורה ארוכה של גורמים אפשריים, כאשר אחד המרכזיים שבהם הוא הצטברות של
רעלים על העור שעלולה לגרום להתחלה של תהליך דלקתי שמוביל לחסימת הנקבוביות.

הרעלים האלו, כמו יתר הרעלים בגופנו, עוברים במחזור הדם ומסונים בכליות. "כ-20 אחוזים מהנוזלים בגוף עוברים סינון בכליות בכל דקה וכל הדם עובר בהן בממוצע בכל חמש דקות", מסביר ד"ר יוני ירום, מנהל המרכז לרפואת ספורט "מדיקס תל אביב". "כאשר לא שותים מספיק מים, גם יכולת הסינון של הכליות נפגעת, מה שעלול להוביל לשורה של בעיות פיזיולוגיות מסוגים שונים". לכן, מחסור במים עלול להוביל לעלייה במספר הפצעונים. אולם, חשוב לזכור כי שתייה של מים לבדה לא מספיקה כדי להילחם בתופעה. חשוב גם להקפיד לנקות את הנקבוביות בתדירות גבוהה וכן להפחית בצריכת פחמימות פשוטות, מוצרי חלב ושוקולד.